Het coronavirus en de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben gevolgen voor heel Nederland. Ook voor zzp’ers en ondernemers is het een spannende tijd. Waar bij de ene ondernemer de bedrijfsvoering ineens (bijna) stil is komen te liggen, ligt er bij de andere ondernemer de druk om zo snel mogelijk op te schalen. Met name zorgorganisaties staan onder hoge druk. Toch zien we ook hier hetzelfde. Waar er bijvoorbeeld een beddentekort dreigt op de intensive care in het ziekenhuis, dreigen honderden tandartsen binnen een paar maanden failliet te gaan.
Wat doe je als je de deuren van je bedrijf voorlopig niet mag openen en je bedrijfsvoering ineens stil ligt? Hoe beperk je de schade? En zijn er ook kansen voor je onderneming? Met onderstaande tips helpen we je graag in jouw zoektocht naar nieuwe manieren om je onderneming draaiende te houden!
Communicatie is key
Laat je klanten of opdrachtgevers weten waar ze aan toe zijn. Ben je nog open of al gesloten? Ben je nog bereikbaar en zo ja, hoe? Hoe staat het met lopende bestellingen of opdrachten? Kunnen jouw producten of diensten nog afgenomen worden en op welke manier? Zorg ervoor dat je geen klanten misloopt of kwijtraakt door onduidelijkheid of verwarring. Houd je informatie up-to-date, zowel in je directe communicatie met je klanten en opdrachtgevers als via je algemene communicatiekanalen, zoals je website, social media en nieuwsbrieven.
Kan je jouw product of dienst niet meer (zoals gebruikelijk) leveren? Ga op zoek naar alternatieven. Vraag ook naar de behoeften van je klanten en opdrachtgevers en laat ze weten hoe ze mee kunnen denken, bijvoorbeeld via social media. Samen kom je op veel meer goede ideeën en oplossingen. Zet dat extra stapje zodat je kan laten zien dat het in slechte tijden ook goed kan gaan!
Niet alleen externe communicatie, maar ook interne communicatie is nu extra belangrijk. Deze coronatijd is namelijk niet alleen spannend voor jou als ondernemer, maar zeker ook voor je teamleden. Zorg voor helderheid en transparantie. Neem je teamleden mee in je proces en zorg voor regelmatige updates. Maak gebruik van het creatieve vermogen van je teamleden en laat ze meedenken. Daarnaast zullen ze veel vragen hebben. Biedt ze de ruimte om in gesprek te gaan. Maak bijvoorbeeld een online chatgroep aan. Zo krijg je ook beter inzicht in hoe je teamleden zich voelen en hoe ze omgaan met deze hectische tijd. En deze gesprekken hoeven echt niet allemaal zakelijk te zijn. De verbondenheid die normaal bij het koffieautomaat of aan de lunchtafel kan ontstaan, kan je nu creëren door bijvoorbeeld digitale koffiepauzes of vrijmibo’s met het team te houden. Deel met elkaar hoe je thuiswerkplek eruit ziet of geef elkaar leuke tips voor ‘thuisuitjes’. Je kan zelfs met elkaar een ‘coronaproof’ teamuitje bedenken!
Ga online
Nu we afstand van elkaar moeten behouden, zien we dat steeds meer ondernemingen hun producten en diensten online aanbieden. Zo gaan veel klassikale trainingen en cursussen gewoon door online, worden groepslessen in de sportschool vervangen door online fitness inspiratie en gaan veel intakegesprekken van adviesbureaus via video calls.
Voor veel ondernemers zijn er volop kansen online. Zo biedt het de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken. Sommige ondernemingen ontdekken nieuwe verdienmodellen, maar je kan je diensten ook tijdelijk gratis aanbieden en zo goodwill creëren bij je doelgroep. Wellicht leidt dit op een later tijdstip tot nieuwe klanten.
Naast dat je je gebruikelijke producten of diensten via nieuwe kanalen aan kan bieden, kan je er ook voor kiezen om (tijdelijk) alternatieve producten of diensten aan te bieden. Zo zijn meerdere mode en beautymerken mondkapjes en ziekenhuiskleding gaan produceren.
Ook in de zorgsector zien we dat digitale tools (zowel online als offline) versneld een belangrijkere rol zijn gaan spelen. Zo kan videobellen ingezet worden om contact te houden met patiënten, met ander zorgpersoneel of wetenschappers. Veel fysiotherapeuten bijvoorbeeld behandelen hun patiënten nu met videoconsulting. Daarnaast zijn er digitale tools die het monitoren van patiënten op afstand mogelijk maken. Zo kunnen patiënten bijvoorbeeld langer thuis blijven en haalt dit druk weg bij het ziekenhuis en/of de (huis)arts.
Benut de tijd die je hebt voor training, onderhoud en optimalisatie
Heb je het ineens een stuk rustiger of heb je helemaal geen werk te doen? Dan is nu het moment om een kritische blik te werpen op je strategieën en doelen. Wat kan er verbeterd worden? Waar liggen er kansen, waar je eerder geen tijd voor had om je in te verdiepen? Optimaliseer bijvoorbeeld de interface van je website, zet een nieuwe huisstijl op of bied je personeel online trainingen aan.
Bespaar niet op marketing
Neem juist nu de tijd om je marketingstrategie onder de loep te nemen. Analyseer en maak of optimaliseer je online marketingplan. Welke doelgroepen wil je bereiken? Welke middelen zet je in? Door bijvoorbeeld in te zetten op SEO, Google Ads en social media campagnes kan je veel potentiële klanten naar je website trekken. Doordat we in deze coronatijd veel thuis zitten, stijgt het gebruik van platformen als YouTube, Instagram en Facebook enorm en kan je een groter bereik creëren. Veel bedrijven zetten bovendien hun campagnes stop, waardoor de cpc’s (kosten per klik) voor veel branches in deze periode lager zijn en je met hetzelfde budget meer potentiële klanten kunt trekken of met minder budget kunt adverteren. Ook al gaat een potentiële klant niet direct tot aankoop, het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je leads binnen blijft halen.
Maak gebruik van de overheidsregelingen
Kom je in de knel door de coronacrisis? Schaam je dan niet om gebruik te maken van de regelingen die de overheid voor ondernemers beschikbaar heeft gesteld.
Op de website van de Kamer van Koophandel (KVK) vind je informatie over de verschillende overheidsregelingen en antwoorden op veelgestelde ondernemersvragen over corona. Met de KVK Corona regelingencheck kun je eenvoudig zelf checken voor welke regelingen je in aanmerking komt. Is je vraag nog niet beantwoord na het lezen van hun website? De Kamer van Koophandel (KVK) heeft een speciaal Coronaloket opgericht dat elke werkdag telefonisch bereikbaar is.
Help elkaar
Je bent niet alleen! Veel ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Er zijn al veel mooie initiatieven ontstaan waarin ondernemers elkaar steunen. Zoek elkaar op en wie weet ontstaan er mooie samenwerkingen die zelfs na de crisistijd nog stand houden.
Graag helpen we je hier een handje bij. Op 22 en 29 mei organiseren we daarom de webinnarserie ‘Toekomstgericht ondernemen’. Met elkaar kijken we hoe je een nieuwe draai kan geven aan je bedrijfsmodel, visie of strategie, en ideeën en kansen om kan zetten in meer of nieuwe business.
Ook organiseren we de webinarserie ‘Positieve Gezondheid: Het ondersteunende gedachtegoed voor transitiemanagement’ en zijn we druk bezig met de ontwikkeling van ons online bussiness-coachingsprogramma ‘De zeven stappen naar duurzaam ondernemen’. Daarover vertellen we je binnenkort graag meer.
Ben je benieuwd hoe wij je met onze andere diensten kunnen ondersteunen? Laat het ons weten via info@hvez.nl