Gezien worden, erbij horen en ertoe doen
De impact van technologische implementatie op de cultuur van de zorgorganisatie.
Waarom is dit nog een relatief onbekend onderwerp en waarom is het voor veel organisaties nog zo’n ongrijpbaar onderwerp?
De inrichting van een organisatie is veelal opgedeeld in zes onderdelen;
- de resultaten die voortkomen uit de dienstverlening,
- de mensen die de dienstverlening invulling geven,
- de middelen die we daarvoor nodig hebben,
- de structuur die de processen vastlegt,
- de cultuur die onze waarden beschrijft en
- de strategie die onze visie en de weg naar ons doel in beeld brengt.
Vanuit bureau HVEZ hebben we een innovatief organisatiemodel ontwikkeld, ‘De Organisatiebloem’. De Organisatiebloem helpt om organisaties te zien als organisch geheel, waarbij het ene onderdeel afhankelijk is van de uitkomsten van het andere onderdeel. Dat wil zeggen; als de mensen in de organisatie zich geen onderdeel voelen van de strategie, kan er verwarring ontstaan. Als er geen aandacht wordt besteed aan de waarden van de organisatie, kan er weerstand ontstaan. Wanneer middelen niet werken, ontstaat er frustratie en als mensen zich niet gezien voelen, ontstaat er onrust. Wil je hier meer over lezen? Klik hier.
Wanneer we aan de slag gaan met de implementatie van technologie richten we ons veelal op de mensen, de middelen en het proces in de organisatie. Mensen moeten digivaardig zijn om de technologie in te kunnen zetten in de zorg en de nieuw beschreven processen worden vastgelegd in de structuur. Maar wat we daarbij vergeten is dat we daarmee in een veranderproces terecht komen. Het ene onderdeel van de organisatie heeft invloed op het andere onderdeel. En veranderen vinden we als mens gewoon best wel lastig. De één doet het wellicht makkelijker dan de ander. Maar als je aan het fundamentele onderdeel van het bestaansrecht van het individu komt in de organisatie, is het van cruciaal belang aandacht te besteden aan de zachte kant van het verandervraagstuk. Dus aan hetgeen we in de cultuur van de organisatie beleggen. Ziet men mij nog wel? Ben ik nog wel van waarde voor de organisatie?
Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt? Dat men een onderdeel is van het grotere geheel en dat men beseft dat ieders bijdrage ertoe doet?
Positieve Gezondheid is een gedachtegoed dat ondersteunend kan zijn bij dit verandervraagstuk. Positieve Gezondheid ondersteunt eigen regie, heeft een integrale benadering van welzijn en welbevinden en kan de vitaliteit van medewerkers stimuleren.
Het stimuleren van leiderschap en medezeggenschap is een belangrijke pijler voor duurzame implementatie van technologie binnen de zorg. Vragen die helpen zijn: Wat wil ik bijdragen? Hoe kan ik daar vorm aan geven? En aan welke rol wil ik in de organisatie invulling geven? Tijdens ons Open Podium op 24 maart besteden we uitgebreid aandacht aan dit onderwerp. Gasten aan tafel delen hun ervaringen over hoe zij hier invulling aan hebben gegeven.
Nieuwsgierig? Je bent welkom!
Stuur een mailtje naar info@hvez.nl en laat weten dat je ook komt.
Open Podium
Datum: 24 maart – 15.00 uur
Locatie: Zonnestraal in Hilversum
Adres: Loosdrechtse Bos 19, 1213 RH Hilversum