De kracht van nieuwsgierigheid

Waardevolle inzichten, inspirerende vragen en handige tips: een terugblik op de online inspiratiesessie van 5 maart.

Op vrijdag 5 maart organiseerden we bij HVEZ de online inspiratiesessie ‘Het jaar 2021, ben jij klaar voor de digitale wereld’. Een middag vol inspirerende ontmoetingen en waarin we met elkaar in gingen op het digitaliseren van het aanbod. Britt Noppen (LinkedIn Content Strateeg) deelde daarnaast waardevolle tips om online op te kunnen vallen met de juiste content op LinkedIn. Hier gaan we in een latere blog verder op in. In deze blog vertel ik je graag meer over een belangrijk en inspirerend thema dat we tijdens de inspiratiesessie met elkaar bespraken: nieuwsgierigheid.

Hoe nieuwsgierig ben jij?

Deze vraag stelden we tijdens de inspiratiesessie en zorgde voor veel gespreksstof en mooie inzichten. Want hoe nieuwsgierig zijn we nou eigenlijk? Zijn we wel zo nieuwsgierig en open om iets nieuws te ontdekken? Of zijn we eigenlijk selectief nieuwsgierig? Dit waren een aantal vragen die opkwamen bij de deelnemers. Ik geloof dat het goed is om onszelf die vragen te blijven stellen en dat dit steeds weer voor nieuwe inzichten en keuzes in ons leven zal zorgen.

Waar verlang je het meest naar?

Een andere inspirerende vraag is die van Julia Galef: “Waar verlang je het meest naar? Verlang je ernaar je eigen overtuigingen te verdedigen of verlang je ernaar de wereld zo duidelijk mogelijk te zien?” Deze vraag (of eigenlijk twee vragen) stelt ze in de Ted Talk ‘Why you think you’re right, even if you’re wrong’ die we tijdens de inspiratiesessie lieten zien. In deze Ted Talk vertelt Julia over de beweegredenen achter twee denkwijzen, de soldaat en de verkenner, en hoe ze vorm geven aan de manier waarop we informatie interpreteren. Ik raad je zeker aan om deze Ted Talk te bekijken en ben benieuwd waar jij je in herkent. Ben je een soldaat, geneigd om je standpunt koste wat het kost te verdedigen – of een verkenner, gedreven door nieuwsgierigheid?

Waarom je als ondernemer vooral nieuwsgierig moet zijn

Als mens voelen we ons vaak comfortabel en veilig bij vaste patronen en gedragingen, tot de onrust toeslaat en we om ons heen kijken en zien dat er wat anders nodig is. Een goed voorbeeld is deze tijd van corona. Het brengt voor velen van ons meer verandering en onrust dan we ooit hadden kunnen bedenken. Juist in tijden als deze, maar zeker ook daarna, is het belangrijk om jezelf deze vraag te blijven stellen: Wat kan er anders of wat kan er beter? Blijf om je heen kijken. Blijf leren. Vraag je af: Werkt het wat ik doe? Wat vinden de klanten, medewerkers en ikzelf van het product, de dienst, de organisatie? Is het van toegevoegde waarde? Wat speelt er in de maatschappij? Wat gebeurt er buiten mijn bekende zone? Word je bewust van je eigen perspectief waarmee je kijkt en kijk of je wat meer zonder alvast van tevoren in te vullen, kan kijken naar de wereld.

Wanneer je onderneemt vanuit nieuwsgierigheid, je vragen stelt, fantaseert en je horizon verbreed, zul je merken dat je meer energie en motivatie krijgt en er een wereld van mogelijkheden voor je open gaat. Neem bijvoorbeeld elke dag even de tijd, om te screenen op relevante thema’s die te maken hebben met jouw dienstverlening in bijvoorbeeld het nieuws,op LinkedIn en/of in de kranten. Kijk of je deze informatie kan vertalen naar berichtgeving vanuit jou of je organisatie, zodat je, jezelf kan profileren als dé expert op dit gebied. Zoek ook de verbinding met anderen op. Ga netwerken en laat nieuwsgierigheid de leidraad zijn in je gesprek met anderen. Praat niet alleen over jezelf en je organisatie, maar vraag vooral door en luister. Zo zul je mensen aan het denken zetten, zullen ze je beter onthouden en weet jij beter waar de andere behoefte aan heeft en wat jij hierin kunt betekenen.

‘Nieuwsgierig blijven’ is ook een van onze tips voor toekomstgericht ondernemen. Benieuwd naar de andere tips? Download dan onze whitepaper ‘De 7 tips voor toekomstgericht ondernemen’.

De inspiratiesessies 

We organiseren regelmatig interactieve workshops, lezingen en storytelling sessies. Met wisselende thema’s om op nieuwe ideeën te komen, geïnspireerd te raken en vooral ook om zelf mee aan de slag te gaan in de eigen organisatie. Onze volgende inspiratiesessie staat gepland op vrijdag 16 april van 12.00 – 13.00 uur en is digitaal. Meer informatie volgt snel, maar ik kan alvast een tipje van de sluier oplichten: deze inspiratiesessie gaat over het werken vanuit verlangen. Houd onze website in de gaten voor meer info of meld je aan voor onze mailinglijst en ontvang de uitnodiging direct in je mailbox.